سردرگمی دولت آمریکا از شکست جدید اطلاعاتی از ایران

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالاتی درباره ربایش امیری عاجز ماند

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره "شهرام امیری " عاجز ماند.

 

به گزارش فارس، "فیلیپ کرولی "، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از پاسخ به سؤالات مختلف درباره "شهرام امیری " طفره رفته و در مقابل بسیاری از این سؤالها عاجز ماند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره امیری گفت: من فکر می‌کنم که وی در سفارت پاکستان در واشنگتن است و مقدمات سفر به ایران را آماده می‌کند. همانگونه که ما امروز صبح (سه‌شنبه) اعلام کردیم، امیری با تصمیم خود به آمریکا آمد و خروج از آمریکا هم بر اساس تصمیم خودش است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه دولت آمریکا درباره بازگشت امیری به ایران با وی ارتباط برقرار کرده است، گفت: خب، او مدتی در آمریکا بود. دولت آمریکا با او ارتباط داشت، من نمی‌توانم دقیقا به شما بگویم که وی چه زمانی تصمیم به بازگشت به ایران گرفت، اما همانگونه که ما و وزیر خارجه تصریح کردیم، وی بر اساس اراده خود اینجا است و خروج از آمریکا هم تصمیم وی است و ما به خروج او کمک می‌کنیم.
در این حین خبرنگاری از وی پرسید که "اگر امیری فقط یک دانشجو یا محقق بوده است، چرا دولت آمریکا با او ارتباط برقرار کرده است؟ "
کرولی با طفره رفتن از پاسخ به این سؤال گفت: شما از من پرسیدید "آیا او " [ارتباط برقرار کرد]؟
خبرنگار گفت: نه من پرسیدم، چه زمانی.
کرولی گفت: که به ما بگوید که می‌خواهد اینجا را ترک کند؟ بلی.
خبرنگاری گفت: خب، او چرا باید به شما درباره تصمیم بازگشتش اطلاع دهد. اگر او یک ایرانی معمولی دارای روادید در این اینجا بود و آزاد است که بیاید و برود، پس نباید به دولت آمریکا بگوید که می‌خواهد برود.
کرولی بدون پاسخ به سوال این خبرنگار گفت: بلی. شما درست می‌گویید. او آزاد است.
خبرنگار دوباره گفت: خب، اما او نباید [به دولت] بگوید- یعنی، اگر یک فرد خارجی با روادید به اینجا می‌آید با وزارت خارجه تماس نمی‌گیرد و بگوید "هی، من به وطنم باز می‌گردم. " او چرا باید چنین کاری کند؟
کرولی که به نظر می‌رسید تسلط کافی برای پاسخ به سوالات ندارد، گفت: من جزئیاتی را درباره اینکه امیری با چه کسی تماس گرفت اعلام نمی‌کنم. سوالی که پرسیده شد این بود،که آیا قبل از امروز از تمایل خروج وی از آمریکا مطلع بودیم یا نه، جواب مثبت است و ما به خروج وی از آمریکا کمک کرده‌ایم. من نمی‌توانم به شما بگویم که او با چه کسی تماس گرفت، و چرا تماس گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نحوه کمک به خروج امیری از آمریکا گفت: من نمی‌توانم در این زمینه جزئیاتی را ارائه کنم. من نمی‌دانم که آیا به انتقال وی به اینجا کمک کردیم یا نه. در واقع، من تصور می‌کنم که وی خودش به اینجا آمد. اما تا آنجایی که ما بتوانیم به او کمک کنیم تا مدارک لازم را برای انتقال به کشورهای مشخصی تهیه کند، کمک می‌کنیم. اگر او تمایل به خروج دارد، ما او مانع او نمی‌شویم.
خبرنگاری پرسید: آیا شما هزینه بازگشت وی را می‌پردازید؟
کرولی گفت: من نمی‌توانم بگویم که ما این کار را انجام می‌دهیم. خیر.
خبرنگاری پرسید: آقای کرولی، آیا این یک فرصت از دست رفته برای آمریکا نیست؟
کرولی گفت: فرصت از دست رفته در چه رابطه‌ای؟
خبرنگار گفت: چرا شما به او اجازه خروج می‌دهید؟
کرولی با توجیه این موضوع گفت: اینجا یک کشور آزاد است. اگر مردم می‌خواهندبه اینجا بیایند و بعد به وطنشان بازگردند، آزاد هستند.
کرولی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه امیری چرا به آمریکا رفت، گفت: این سوالی است که شما باید از او (امیری) بپرسید. نمی‌دانم. من جواب این سوال را نمی‌دانم و نمی‌توانم آن را جواب دهم.
خبرنگاری از کرولی پرسید که آیا وی می‌تواند علت تماس دولت آمریکا با امیری را تبیین و بطور شفاف اعلام کند. کرولی گفت: خیر.
در ادامه خبرنگاری به کرولی گفت: شما در اظهارات قبلی خود گفتید که آمریکا امیری را نربوده است. آیا شما از این موضوع مطلع هستید که کشور دیگری اقدام به ربودن امیری کرده باشد؟ آیا انتقال او به آمریکا با کمک دولت یا سرویس اطلاعاتی کشوری دیگر انجام گرفت؟
کرولی گفت: من از این موضوع مطلع نیستم. نمی‌دانم.
خبرنگاری گفت: شما گفتید که نمی‌دانید امیری برای چه به اینجا آمد. وضعیت روادید وی اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد. آیا او قبل از اینکه به اینجا روادید گرفت یا اینکه بعد از اینکه به اینجا آمد، روادید خود را گرفت؟
کرولی با طفره رفتن از موضوع و به دلیل جواب ندادن به این سوال گفت: روادید جزو مدارک محرمانه محسوب می‌شود.
وی درباره اینکه دولت آمریکا به امیری درباره بازگشتش به ایران توصیه ای کرده است یا نه، گفت: من نمی‌توانم بگویم که ما چنین کاری انجام داده‌ایم.
کرولی درباره اینکه آیا امیری اطلاعاتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران به دولت آمریکا ارائه کرده است، گفت: من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم.
خبرنگار پرسی: چرا شما نمی‌توانید به این سوال پاسخ دهید؟
کرولی گفت: من ظاهرا جواب این سوال را نمی دانم.
خبرنگاری گفت: اگر امیری ربوده نشده، پس آیا اینجا‌ آمده بود تا تقاضای پناهندگی کند که دولت آمریکا‌ آن را رد کرده و او الان به ایران باز می‌گردد؟
کرولی گفت: دوباره می‌گویم، من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم. من جواب را نمی‌دانم.
خبرنگاری پرسید: علت ارتباط دولت آمریکا با امیری چه بود؟ چرا از بین این همه افراد، با او تماس گرفتند؟
کرولی گفت: من نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم.
وی درباره سه آمریکایی بازداشت شده در ایران به خبرنگاران نیز گفت: ما همچنان معتقدیم که سه کوهنورد آمریکایی در ایران بدون هیچگونه اتهامی زندانی هستند و قطعا آنان بر خلاف خواسته خودشان در آنجا هستند.  

 

منبع:www.farsnews.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد