دارو برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج وارد بازار می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر بهداشت گفت: 9 داروی ساخت ایران برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در دهه فجر سال جاری وارد بازار می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری فارس، مرضیه وحید دستجردی صبح امروز در نشست علم تا عمل که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: ما در زمینه‌های دارویی پیشرفت‌های بزرگی کردیم که بسیاری از این پیشرفت‌ها را مرهون تحریم‌هایی هستیم که در طی 30 سال اخیر بر روی کشورمان اعمال شده است.

وی افزود: ما 96 درصد داروها را در داخل کشور خودمان تولید می‌کنیم. با توجه به پیشرفت‌هایی که کرده‌ایم اما هنوز 4 درصد باقی داروها را از خارج از کشور وارد می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: این 4 درصد نزدیک به 35 درصد اعتبارات دارویی ما را مصرف می‌کنند. در ابتدای سال گذشته با حمایت خانم سلطان‌خواه و همکاری معاونت علمی قرارداد تولید داروهای وارداتی و رادیوداروها را بسته‌ایم.

وی ادامه داد: ما امروز در شرف این هستیم که تعداد زیادی از داروهای گران‌قیمت برای بیماران صعب‌العلاج و بیماران سرطانی را تجاری کنیم و وارد بازار کنیم تا مردم ما از خدمات آن بتوانند استفاده کنند.

دستجردی افزود: برای ساخت و تولید هر دارویی که در داخل کشور شروع کردیم کمپانی‌های خارجی حاضر شدند این داروها را با قیمت پایین‌تر در اختیار ما قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: در دهه فجر سال جاری 9 قلم از داروهای ساخت متخصصان ایرانی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج وارد بازار می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تجهیزات پزشکی در کشور داریم، گفت: هم‌اکنون 10 هزار میلیارد تومان تجهیزات پزشکی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته با توجه به تحریم‌هایی که شده است ما دیگر نمی‌توانیم بسیاری از تجهیزات پزشکی را وارد کشور کنیم و به ویژه تجهیزاتی که برای تشخیص بیماری‌های سرطان به کار گرفته می‌شود.

دستجردی افزود: رادیوداروها نیز از موارد تحریم هستند و بیماران صعب‌العلاج برای تشخیص نیاز به کیت‌های تشخیصی دارند که به همین دلیل ما با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد تولید این رادیوداروها را بستیم که توسط سازمان انرژی اتمی انجام شد.

وی افزود: در زمینه تجهیزات پزشکی نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری قراردادی را امضا کرده‌ایم که یک برنامه 3 ساله با فناوری بالا را برای کشور فراهم کنیم.

وی افزود:امروز در کشور نیاز به دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای تشخیص بیماری سرطان داریم که این دستگاه به دلیل تحریم وارد ایران نمی‌شود و دستگاه‌های قدیمی دیگر مؤثر نیستند به همین دلیل قصد داریم در برنامه خود در طی سال اول با این قرارداد دستگاه MRI‌ و دستگاه شتاب‌دهنده خطی را تولید کنیم و در سال دوم تجهیزاتی برای بیماران قلبی را با همکاری دانشگاه شریف و دانشگاه امیر کبیر تولید کنیم و در سال سوم نیز قصد داریم دستگاه‌هایی در زمینه تخصصی لنزهای داخل چشمی که به شدت مورد نیاز هستند را تولید کنیم.

وی با اشاره به طرح استفاده از سلول‌درمانی برای بیماری‌های صعب‌العلاج گفت: ما در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم و محققان ما در زمینه بیماران دیابتی بسیار موفق بوده‌اند.

دستجردی گفت: تحریم ما برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است و به ما کمک می‌کند تا گام‌های مهم و مؤثرتری را در زمینه خدمت به مردم از طریق دانش و فناوری بومی برداریم. 
 

منبع :www.farsnews.com 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد